Mielipide: Lisää hyötyliikuntaa

Julkaistu

Kategoria

,

Kuvassa on otsikoita viimeisen vuoden ajalta. Viimeisin tämän päivän lehdestä. Suomalaisten kunto on romahtamassa ja huolestuttavimpia uutiset ovat nuorten kohdalla.

Syitä tähänkin löytyy varmasti useita, mutta yksi iso syy on myös nykyinen hyötyliikunnan puute. Meillä opitaan nykyään jo pienestä pitäen, että autolla liikutaan paikasta toiseen ja yhä harvemmin lyhyitäkään matkoja liikutaan jalan tai pyörällä. Teineille taas ostetaan mopot tai mopoautot heti kun se on mahdollista. Tutkimusten mukaan suurin osa tekemistämme automatkoista on kuitenkin edelleen alle 5km mittaisia.

Tähän muutokseen syitä saa hakea 90-luvulta asti, jolloin autojen hinnat alkoivat laskea. Kun yhä useammalla oli varaa autoon, niin kaupunkin liikenneinfraa alettiin kehittämään yksityisautoilun ehdoilla ja tämä linja on jatkunut tähän päivään asti. Joka paikkaan tulisi päästä autolla ja miellelään oven eteen.

Yksityisautoilusta on tullut periaatteellinen kysymys ja jokainen keskustelu autoilun vähentämisestä tai kevyen liikenteen infran parantamisesta tuntuu aiheuttavan suuren metelin ja muutoksien ajajat leimataan yksityisautoiluvastaiseksi.

Kuitenkin kyse on ennen kaikkea myös kansanterveydellinen, sillä ihmisten kunnon romahtaminen tulee maksamaan tulevaisuudessa paljon. Jo nyt liikkumattomuuden kustannukset maksaa suomelle yli 3 miljardia euroa vuodessa.

Jos haluamme nuorten kunnon paranevan, niin ensimmäinen keino on pyrkiä lisäämään hyötyliikuntaa. Kaupunkien liikenneinfraa pitää kehittää kevyelle liikenteelle ihanteellisemmaksi ja toki meidän vanhempien pitää katsoa peiliin ja yrittää muuttaa omia liikkumistapoja. Esimerkin voima tässäkin on suuri.